Friday, May 22, 2015

Perun matkan viimeiset päivät ja yhteenveto

11. matkapäivä

Aamupäivällä noin 10 aikaan nousimme bussiin, joka kuljetti meidät Machu Picculle.

(klikkaamalla kuvaa saat kuvat  näkymään suurina )

Kun pääsimme portista sisään, avautui kaikkein näkemiemme valokuvien mukainen avara visuaalisesti upea maisema, jossa rakennettua aluetta reunustaa upeat korkeat vuorenhuiput. Alue on melko laaja ja siellä on pari huippuhienosti rakennettua temppeliä ja sitten karkeammin rakennettuja asuintiloja, koulutustiloja ja käsityöpajarakennuksia. Tämä oli matkamme pääkohde ja viimeinen kohde.

Tästä sitten alkoi kotimatka Cuscon ja Liman kautta Helsinkiin. Päästyämme takaisin hotelliin Aquas Calientesissa, vuorossa oli paluu junalla Urubambaan ja sieltä oppaan kanssa pikkubussila Cuscoon. Kun juna saapui Urubamban asemalle, kello oli jo 17 iltapäivällä. Tapasimme 'kadonneen' kuljettajamme, ja automatka Cuscoon alkoi. Autossa selvisi, että teillä välillä Urubamba-Cusco oli edelleen tiesulkuja, ja mellakat Arequipassa olivat edelleen rajuja. Oppaamme päätti kysyä n. 10 km ajomatkan jälkeen paikalliselta huoltoasemalta, millä tiellä Cuscoon olisi vähiten ongelmia. Opas ja kuljettaja päättivät valita ylemmän tien, vaikka se olisi hiukan hitaampi. Kun olimme ajaneet parisenkymmentä kilometriä, oli päivä vaihtunut yöksi. Kohtasimme useita tiesulkuja, jotka oli lähes kokonaan purettu, mutta epämääräisiä kiviä ja kantoja oli tiellä siellä täällä. Seuraavaksi tulimme sululle, josta auto hädin tuskin mahtui puolittain ojan kautta ohi. Kun jatkoimme matkaa, havaitsimme rekan seisovan kaistallamme. Vastaan tuli henkilöauto ja oppaamme pysäytti auton ja kysyi tilannetta edessäpäin. Selvisi, että rekan edessä oli tiesulku, josta ei pääse läpi, mutta sen voi pikkubusilla kiertää ajamalla hetken sivutietä ja pitkin maastoa ja takaisin tielle. Näin pääsimme takaisin tielle. Taas vastassa oli tiesulku, jonka ohi pääsi ajamaan hitaasti. Juuri kun olimme ohittaneet tämän sulun, näin tien penkalla ihmishahmoisia siluetteja, ja autoomme alkoi sataa kiviä. Tässä vaiheessa aloimme oikeasti pelätä, miten meidän oikein tässä vielä käy. Auto kiihdytti ja lentävät kivet jäivät taaksemme eikä autoon – aikanaan sisään – syntynyt vaurioita. Matka jatkui ja ohittelimme vielä useita osittain purettuja ja hylättyjä tiesulkuja. Lopulta pääsimme Cusco – Lima valtatielle parisenkymmentä kilometriä Cuscon pohjoispuolella. Täällä ei enää mitään häiriöitä ollut ja pääsimme Cuscoon – tosin pari tuntia suunniteltua myöhemmin. Oppaamme tarjosi meille vielä jäähyväispäivällisen Cuscon keskustassa. Lakkolaisten mielenosoitusmarssit jatkuivat Cuscon keskustassa rauhanomaisesti. Aterioimme ja palasimme Cuscon hotelliimme nukkumaan.

12. matkapäivä

Aamulla auto haki meidät hotellista Cuscon lentokentälle ja lensimme LAN:n koneella pääkaupunkiin Limaan. Auto ja kuljettaja olivat taas meitä vastassa Liman kentällä, ja palasimme takaisin Liman hotelliimme Radissoniin. Kun kirjoittauduimme hotelliin, olin edelleen Jukan Passi! Iltapäivällä kävimme vielä Monasterio de San Franciscossa Liman vanhassa keskustassa. Palatessamme pysähdyimme ostoksille Liman Inka-market alueelle, jossa olimme käyneet jo matkamme ensimmäisenä päivänä.

13. matkapäivä
Aamulla aamiaiselle ja sitten luovutimme huoneet. Kerran vielä paluu Inka-marketille ja lisää alpakkahuiveja ostamaan. Auto haki meidät iltapäivällä lentokentälle ja pitkä paluu Lima – Helsinki oli alkanut. Lento Lima – Amsterdam on lähes 11 000 km ja KLM:n lento lähti Limasta noin klo 20 ja saapui Amsterdamiin seuraavan päivän iltapäivällä kello 14 . Sitten KLM:n jatkolento Helsinkiin ja olimme matkanneet ilmassa n. 12 500 km.

Yhteenveto

Peru osoittautui hyvin miellyttäväksi ja turvalliseksi paikaksi. Ihmiset oli avoimia, palvelunhaluisia, rehellisiä ja ystävällisiä.

Kaupungit – niin ja WC:t – olivat hyvin siistejä. Rakennuksista tosin puuttui ulkoseinien viimeistely ( esim. rappaus) ja siksi uusi rakennuskanta vaikutti köyhältä ja alakuloiselta. Se, että sain bussiin unohtuneen järjestelmäkameran takaisin, oli iso yllätys.

Vuoristotaudin vaara oli tiedossa ja sitä yritettiin tietoisesti helpottaa reittivalinnalla. Tästä huolimatta vuoristotauti vaivasi minua ja vaimoani, mutta ei ystäväpariskuntaamme. Matkatoimisto Aventuran paketti – kuten kertomuksesta voi todeta – toimi hyvin, vaikka pieniä puutteita esiintyi.

Perun vanhat kulttuurit osoittautuivat vielä arvokkaammiksi ja monipuolisemmiksi, mitä olimme kuvitelleet, siitäkin huolimatta, että olimme mielestämme hankkineet paljon tietoa aiheesta etukäteen.

Espanjalaisten conquestadorien toiminta osoittautui vielä alkeellisemmaksi, raaemmaksi ja julmemmaksi kuin olimme ymmärtäneet. Järkyttävänä esimerkkinä olkoon vaikka Ollantaytambon aurinkotemppelin räjäyttäminen. Näin barbaarit kristityt espanjalaiset tuhosivat rakennuksen, joka oli ylivoimaisesti hienompi kuin mitä Espanjassa on koskaan rakennettu! Tämän tekivät vielä katoliset kristityt Jeesuksen nimeen. Näin espanjalaiset tuhosivat systemaattisesti koko Inkavaltion, kulttuurin, dokumentit, historian ja suuren osan kansaa. Voiko olla mitään tätä irvokkaampaa. Tämä vertautuu ainoastaan Hitlerin ja Stalinin hirmutekoihin 2. maailmansodan aikana.

Matkustusvinkkejä

Hotellien linkit löytyvät jo tekstistä. TripAdvosoria voi lämpimästi suositella. Kun hotellilla on reilu määrä arvioita ( ehkä yli 30 ), saa arvioista varsin hyvän kuvan kokonaisuudesta. Meitä nämä eivät ole pettäneet pahasti vielä koskaan.

Ostoksia

Alpakka & laamavillatuotteita

Kannattaa katsoa ovatko neuleet villa vai akryyliä. Löysimme ainakin kaksi hyvää ja edullista babyalpakka kauppaa Liman Inka-markkinoilta:

1) Luna Alpaca
Centro Artesanal Inka Plaza
Avenida Petit Thouars 5330

2) Alpaca fashion
Avenue Petit Thomas 5321

1 comment:

1. Kiitokset mukavasta ja värikkäästä matkasta ja kototuolilla istuen turvallisestakin. Ei vaivannut nojatuolimatkailijaa vuoristotauti eikä matkan muut rasitukset. Teillä matka, joka ei varmasti heti unohdu, tuskin koskaan.